.
Automatisk generert tekst – kan inneholde feil
Dette passasjerskipet ble bygget i 1939 for Fred. Olsen & Co. for ruten mellom Oslo, Kristiansand og Newcastle. Ved krigsutbruddet ble skipet rekvirert av den tyske Kriegsmarine. Det fungerte som hovedkvarter, depotskip og rekreasjonsskip for tyske ubåtmannskaper i Nord-Norge.
Den 4. mai 1945, mens skipet lå for anker i Kilbotn, ble det angrepet av britiske fly som en del av «Operation Judgement». Skipet ble truffet av syv bomber, tok fyr, eksploderte og brakk i to før det sank.
Vraket hviler på babord side. Akterskipet ble fjernet av skipsopphuggere etter krigen, men baugseksjonen er relativt intakt og utgjør hoveddelen av dykkemålet.
Dybde: 15–44 meter.
Legg igjen en kommentar