.
Denne tyske tunge krysseren var lederfartøyet for den tyske invasjonsgruppen mot Oslo 9. april 1940. Skipet ble sjøsatt i 1937 og var på sitt aller første operative tokt da det seilte inn Drøbaksundet. Tidlig om morgenen åpnet norske kystbatterier fra Oscarsborg festning ild. Etter flere treff fra både artilleri og torpedoer brøt det ut massive branner om bord. Skipet kantret og sank sørøst for Askholmene, en hendelse som forsinket okkupasjonen av hovedstaden og ga konge og regjering tid til å flykte.
Vraket hviler i dag opp-ned på bunnen og er i ferd med å brekke i to. Det er et krevende teknisk dykk på grunn av dybden, mørket, skipstrafikken i området og tidvis sterk strøm. Sikten er normalt 5–10 meter. Vraket er fredet som krigsminne og gravplass, og dykking krever tillatelse.
Dybde: 60–92 meter.
Legg igjen en kommentar