Ligger dypt
Dette dampskipet ble bygget i 1902 ved Stavanger Støberi & Dok som «Ryfylke». Senere ble det omdøpt til «Jæderen» før det fikk sitt siste navn i 1955. Skipet fungerte som et kombinert laste- og passasjerskip i kystfart.
I desember 1960 var skipet på vei fra Odda til Oslo med en last sinkbarrer da det grunnstøtte og sank ved innløpet til Hjeltefjorden. Forliset skjedde raskt i dårlig vær, men hele mannskapet på 14 ble reddet av en fiskebåt som kom til unnsetning.
Vraket ligger på en skrånende sand- og leirebunn. Overbygget er borte, men skroget er relativt intakt og hviler med en slagside mot styrbord. Deler av lasten med sinkbarrer kan fortsatt sees i og rundt lasterommene. Vraket er overgrodd med anemoner og tiltrekker seg en del fisk, inkludert torsk, sei og lange. Strømforholdene på stedet kan være varierende.
Dybde: 28–40 meter.
Legg igjen en kommentar