Krigslast ligger på hyller nedover i dypet
Automatisk generert tekst – kan inneholde feil
Dette tyske lasteskipet ble bygget i 1936. I november 1944 var skipet en del av en konvoi på vei fra Bergen til Tyskland da det kom ut for et kraftig snøvær. Den 18. november grunnstøtte det på Alholmen ved Røttingen utenfor Os.
Skipet fikk en økende slagside og lot seg ikke redde. Deler av lasten, som besto av blant annet motorsykler, biler og lastebiler, ble forsøkt berget av et patruljefartøy. Før britiske torpedobåter nådde frem for å angripe, sank skipet om morgenen 20. november 1944. Vraket er stort og ligger på stor dybde, noe som gjør dykket krevende og egnet for tekniske dykkere.
Dybde: Over 120 meter.
Legg igjen en kommentar