Vraket av Bärenfels
Automatisk generert tekst – kan inneholde feil
Dette tyske lasteskipet ble bygget i 1921. Skipet har en dramatisk historie og sank totalt tre ganger. Første gang var under det tyske angrepet på Bergen 14. april 1940, da det ble truffet av britiske flybomber ved kai. Det ble hevet og satt i fart igjen.
På samme dato, 14. april 1944, lå skipet ved Laksevåg i Bergen da det ble senket for andre gang. Målet for den britiske miniubåten X-24 var en flytedokk, men ved en feiltakelse ble sprengladningene plassert på skroget til lasteskipet, som sank ved kaien. Elleve tyske soldater omkom.
Etter krigen ble vraket hevet i 1947 for å bli slept til opphugging. Under slepet røk kabelen, og skipet sank for tredje og siste gang. Det ligger nå på sand- og grusbunn.
Dybde: 20–38 meter.
Legg igjen en kommentar