.
Dette tyske passasjerskipet ble opprinnelig bygget i 1914 som D/S «Zeppelin». Etter første verdenskrig ble det overlevert som krigserstatning og seilte under navnet «Ormuz», før det i 1927 ble kjøpt tilbake til Tyskland og omdøpt.
Den 20. juni 1934 var skipet på et cruise langs norskekysten med 975 passasjerer og et mannskap på 323. Det grunnstøtte på Arsgrunnen i Boknafjorden og tok inn store mengder vann. I et forsøk på å redde de om bord, ble det besluttet å strandsette det 173 meter lange skipet. Det ble med vilje kjørt på grunn i Hestvika ved Blikshavn på Karmøy. En stor redningsaksjon ble iverksatt, men to kvinnelige passasjerer omkom.
Vraket ligger nå på en skråning og er betydelig brutt ned etter over 80 år i sjøen og senere bergingsforsøk. Deler av baugen ble sprengt bort under berging. Vrakrestene er spredt utover et stort område.
Dybde: 18–45 meter.
Legg igjen en kommentar