.
Automatisk generert tekst – kan inneholde feil
Dette tyske lasteskipet var på vei fra Tyskland med sement og ammunisjon da det ble angrepet av allierte fly 10. desember 1944. Skipet lå til ankers utenfor Abelsnes da angrepet skjedde, og det tok fyr og fikk store skader. Etter angrepet ble det tauet inn på grunnere vann hvor det sank.
Etter krigen, i 1946, ble det gjort et forsøk på å berge vraket. Mye av lasten ble fjernet, men under selve hevingen løsnet en av flytepontongene. Dette førte til at skipet sank igjen og ble liggende på sin nåværende posisjon.
Vraket hviler relativt intakt på en skråbunn. Baugen er det dypeste punktet, mens den øverste masten kan nås på rundt 14 meter. Dekket ligger i dybdeområdet 20–40 meter.
Dybde: 12–47 meter.
Legg igjen en kommentar