Ligger på 100 meter
Automatisk generert tekst – kan inneholde feil
Dette dampskipet ble bygget i 1925 for Det Bergenske Dampskibsselskab. Under andre verdenskrig seilte skipet under tysk kontroll. Den 19. september 1944 var det på reise fra Hamburg til Hammerfest da det ble angrepet av allierte bombefly utenfor Stavenes i Askvoll. Skipet ble skutt i brann, og den norske losen omkom.
Et forsøk ble gjort på å berge fartøyet ved å sette det på land. Under dette arbeidet skled det imidlertid av og sank. Vraket hviler i dag oppreist på kjølen inntil en fjellvegg. Skroget er i god stand, men akterseksjonen har skader etter ferden ned langs veggen. En del inventar og mastene ble fjernet under bergingsforsøket.
Dybde: 90–100 meter.
Legg igjen en kommentar