.
Automatisk generert tekst – kan inneholde feil
Dette dampskipet ble bygget i 1874 ved Trondhjems Mek. Værksted. Opprinnelig døpt «Mandal», hadde skipet flere eiere og navn, blant annet «Karmsund» og «Karmøy», før det fikk sitt siste navn.
Den 6. april 1941 var skipet på reise fra Stavanger til Årdal i Ryfylke med passasjerer og last. I pent vær traff det et skjær ved Småskjærene i Årdalsfjorden. Kapteinen forsøkte å sette skipet på land, men det gled av og sank. Hendelsen skjedde uten tap av menneskeliv.
Vraket ble lokalisert i 1988 og ligger på bunnen av fjorden. Det er rapportert å være i god stand, men den betydelige dybden gjør det til et krevende dykkemål som krever teknisk dykkererfaring.
Dybde: 70–75 meter
Legg igjen en kommentar