Automatisk generert tekst – kan inneholde feil
Dette tyske dampskipet ble bygget i 1911 og var i Narvik for å laste jernmalm da Tyskland invaderte Norge. Skipet ble beordret til å bli i havnen av tyske styrker. Under det første sjøslaget om Narvik 10. april 1940, ble det truffet av en torpedo fra en britisk jager og sank utenfor Ankenes.
Vraket hviler i dag rettstående på en flat bunn. Etter krigen ble overbygninger som bro og master fjernet. Det er likevel mye å se, inkludert en stor, fastspent reservepropell på akterdekket. Maskinrommet med den store dampmaskinen er tilgjengelig for erfarne vrakdykkere. Vraket ligger i nærheten av vraket av «Stråssa», og en line forbinder de to.
Dybde: 15–28 meter.
Legg igjen en kommentar