.
Automatisk generert tekst – kan inneholde feil
Dette svenske dampskipet sank 29. mars 1917 etter en kollisjon med D/S Maj i innseilingen til Kopervik. Skipet var underveis fra Trondheim til Halmstad med en last av svovelkis og gikk ned på bare fem minutter.
Vraket ble bygget i jern ved Göteborgs Mekaniske Verkstad i 1882. Det ble funnet igjen i 1990 og står i dag på kjølen på sandbunn. Skroget er relativt intakt, men overbygget har falt sammen over tid. Det er et oversiktlig vrak som er lett å navigere på. Stedet er ofte preget av god sikt, og vraket er hjem til et rikt marint liv, inkludert store stimer av sei og torsk som ofte står inne i og rundt vrakrestene.
Dybde: 38–45 meter.
Legg igjen en kommentar