.
Automatisk generert tekst – kan inneholde feil
Dette dampskipet ble bygget i 1910. Den 5. desember 1944 seilte skipet i en tysk konvoi sørover for reparasjoner da det søkte dekning for flyangrep i Ørstafjorden. Konvoien ble angrepet av britiske Beaufighter-fly, og skipet ble truffet av flere raketter og kanonild i maskinrommet. Hele besetningen klarte å komme seg over i et annet skip i konvoien før det sank.
Vraket ligger i dag på en sand- og grusbunn som skrår utover fra land. Det er intakt, men bærer preg av både angrepet og tidens tann. Overbygget er delvis kollapset, men skroget er helt. Det er mulig å penetrere enkelte lasterom for erfarne vrakdykkere. Vraket er ofte merket med en bøye festet i baugen.
Dybde: 25–80 meter
Legg igjen en kommentar