Ligger på 25m
Automatisk generert tekst – kan inneholde feil
Dette dampskipet ble bygget i 1891 av Annanias Dekke i Bergen. Skipet var bygget i tre og fungerte som lasteskip.
Den 20. oktober 1919 var skipet på reise fra Breivik ved Ålesund til Sarpsborg med kalkstein. I Vatlestraumen førte sterk strøm og uaktsom navigering av losen til at skipet grunnstøtte på Hestholmen ved høyvann. Skipet tok inn vann, og da det ble lavvann, gled det av grunnen og sank noen timer senere. Hele mannskapet kom seg trygt i livbåtene.
Vraket er i dag brutt helt ned. Rester av skroget, dampmaskinen og deler av lasten kan observeres på bunnen. Området kan være utsatt for strøm.
Dybde: 24–31 meter.
Legg igjen en kommentar