.
Automatisk generert tekst – kan inneholde feil
Dette dampskipet ble bygget i 1891 ved Stavanger Støberi & Dok. Skipet gikk i lokal rute- og godstrafikk i Ryfylke.
Underveis fra Sauda til Stavanger i desember 1944 fikk skipet slagside i hardt vær og sank. Årsaken var trolig at lasten, som besto av jern- og sinkmalm i tønner, forskjøv seg. Av mannskapet på 11 og de 13 passasjerene, omkom totalt 18 personer i forliset.
Vraket står i dag rett kjøl på sand- og leirebunn. Det er relativt intakt, men overbygget har rast sammen. Lasterommene er åpne, og deler av lasten kan observeres. Vraket er ofte dekket av et tykt lag med sedimenter.
Dybde: 40–48 meter.
Legg igjen en kommentar