Ved Onøya i Lurøy kommune ligger vraket av et Dornier Do 24 fra andre verdenskrig. Dornier Do 24 var en såkalt flybåt, brukt til patrulje samt søk- og redningsoperasjoner.
Forskjellen mellom en flybåt og et sjøfly er at flybåtens skrog er formet som en båt, og det er selve skroget som flyter på vannet. Et sjøfly derimot bruker pongtonger for å holde seg flytende.
Ganske helt ennå, men har ikke månge år igjen. Ligger på rygg i en skåning med halen nederst. Dybde fra 25 til 36 m.
Koordinater er omtrentlig.

Historien om hvordan flyet havnet på havbunnen.
Av Øystein Bentzen.
Dette flyet var som du vet tysk, og så vidt jeg husker fikk de tekniske problemer ut på kysten og måtte nødlande.
Flyet fikk assistanse, og ble slept inn til land mellom Røsøya og Lurøya. Det jeg tror var maskinskader lot seg ikke reparere, og flyet skulle etter ei tid hentes av et tysk spesialfartøy og fraktes til verksted.
Da tyskerne skulle slepe flyet ut av sundet for å få det løftet ombord, kom det et vindfall og ga løft under den ene vingen. Katastrofalt nok sto en sidedør åpen, og sjøvann rant rett inn i flyskroget. Dermed var all oppdrift borte, og flyet sank.
Det var ingen andre skader på flyet da det sank enn det maskinelle. Min far etablerte i ’45 en båtslip på Lurøya, og i en tid med rasjonering på absolutt alt, så han mon i metallplatene og mulige maskindeler til verkstedsvirksomheten. Etter å ha søkt dette direktoratet som håndterte tysk utstyr etter krigen, fikk han overta eiendomsretten og rett til heving.
De hadde logisk nok verken ROV eller dykkere, og laget derfor en slags «lasso» av stålwire, og tok i bruk en sildesnurper til å løfte. Det mislyktes av en eller annen grunn, og de fikk bare opp noe av haleroret eller en vinge.
Om det var dette løftet som var årsak, men flyet «fløy» dermed videre ut i bukta og til en dybde som gjorde nytt forsøk på heving umulig.
Legg igjen en kommentar