Automatisk generert tekst – kan inneholde feil
Den tyske jageren av Type 1934A-klassen deltok i slaget om Narvik i april 1940. Skipet hadde allerede fått skader etter en grunnstøting i Ballangen 11. april, noe som gjorde at det kun kunne fungere som et flytende kanonbatteri.
Under det andre sjøslaget 13. april 1940 ble skipet oppdaget av fly fra det britiske slagskipet HMS Warspite. I kamp med de britiske jagerne HMS Bedouin og HMS Eskimo ble skipet påført store skader fra både kanonild og en torpedo som traff baugen. For å unngå at skipet falt i fiendens hender, ble det senket av sitt eget mannskap. 31 av mannskapet omkom.
Vraket ble i stor grad hevet og hugget opp i 1960-årene. Det som gjenstår i dag er spredte vrakrester og skrapmetall.
Dybde: 15–20 meter

Legg igjen en kommentar