Automatisk generert tekst – kan inneholde feil
Denne tyske jageren av Zerstörer 1936-klassen deltok i den tyske invasjonen av Norge i april 1940 som en del av operasjon Weserübung. Skipet var involvert i sjøslagene ved Narvik, men etter å ha gått tom for ammunisjon og drivstoff trakk det seg tilbake inn i Herjangsfjorden. Den 13. april 1940 ble jageren rent på land og senket av sitt eget mannskap for å unngå at den falt i fiendens hender.
Vraket ligger på en skrånende bunn med baugen nær overflaten ved lavvann. Det er et stort vrak som er relativt intakt, selv om det er preget av sprengningen. Akterenden ligger på det dypeste. Mange detaljer er synlige, inkludert det store roret. Vraket er tilgjengelig fra land og er et populært mål for dykkere på alle nivåer.
Dybde: 3–40 meter.
Legg igjen en kommentar