Ligger ved Hanegalsboen
Dette dampskipet ble bygget i 1937 ved H. C. Stülcken Sohn i Hamburg som en fisketråler av «Elbe»-typen. Ved utbruddet av andre verdenskrig ble skipet rekvirert av den tyske marinen (Kriegsmarine) og ombygd til minesveiperen M 1104.
Den 8. juli 1941 eskorterte skipet en konvoi vestover fra Kristiansand. I tett tåke i Vestergapet stoppet M 1104, og ble deretter pårent av det finske lasteskipet «Aura» som fulgte bak. Kollisjonen var så kraftig at skipet sank umiddelbart klokken 04:45. Hele mannskapet ble reddet.
Vraket ble gjenoppdaget høsten 2010 og står oppreist på kjølen. Det er ansett som svært godt bevart og er i stor grad intakt. Skadene fra kollisjonen er synlige på styrbord side. Mye av utstyret, inkludert luftvernkanoner på for- og akterdekk, er fremdeles på plass. På grunn av dybden og den eksponerte posisjonen er dette et krevende dykk forbeholdt erfarne tekniske dykkere.
Dybde: 45–70 meter.
Legg igjen en kommentar