Automatisk generert tekst – kan inneholde feil
Dette tyske lasteskipet lå for anker i Narvik havn for å laste jernmalm da invasjonen startet. 10. april 1940 ble skipet truffet av en torpedo i forskipet fra en britisk jager under det første sjøslaget om Narvik. Skipet ble påført store skader, og mannskapet valgte å senke det tre dager senere, 13. april, for å unngå at det falt i fiendens hender.
Vraket er det største i Narvik havn, med en lengde på 143 meter. Det hviler på kjølen på en flat bunn. Etter krigen ble mastene og deler av overbygget sprengt bort for ikke å være til hinder for skipstrafikken; disse delene ligger nå på bunnen ved siden av skroget. Vraket er i stor grad intakt og er et populært dykkemål.
Dybde: 12–28 meter.
Legg igjen en kommentar