.
Automatisk generert tekst – kan inneholde feil
Dette passasjerskipet ble bygget i 1908 ved Mjellem & Karlsen i Bergen for et islandsk rederi. I 1919 ble det kjøpt tilbake til Norge og satt i trafikk langs kysten. Under andre verdenskrig, i 1940, ble skipet beslaglagt av den tyske okkupasjonsmakten og ombygd til et vaktfartøy (Vorpostenboot) med navnet V-5507 Bisam.
Etter krigen ble det levert tilbake til sine norske eiere, og i 1947 ble dampmaskinen erstattet med en dieselmotor. Skipet gikk i passasjerfart frem til 1969. Etter flere år i opplag ble det den 4. november 1983 kontrollert senket som et dykkemål av Sula Sportsdykkerklubb.
Vraket hviler på sandbunn og er med tiden blitt rikelig begrodd med marint liv, inkludert sjøpunger og dødmannshånd.
Dybde: 15–23 meter.
Legg igjen en kommentar