.
Dette tyske laste- og passasjerskipet ble bygget i 1928. Skipet var på vei fra USA til Tyskland da andre verdenskrig brøt ut, og søkte tilflukt i nøytrale farvann.
Den 9. april 1940, under den tyske invasjonen av Norge, ankom skipet Kristiansand. Her havnet det i kryssild mellom den tyske krysseren «Karlsruhe» og Odderøya fort. Norske styrker antok at det var et forsyningsskip for invasjonsstyrken og åpnet ild. Skipet ble truffet av flere granater, tok fyr og brant i flere dager før det sank i Korsvikfjorden.
Vraket hviler på en skråning og er i stor grad intakt. Det er et av Norges mest kjente vrakdykk, men anses som krevende og potensielt farlig. Penetrasjon av vraket frarådes. Overbygningen er dekket av marint liv, som sjøanemoner og dødmannshånd.
Dybde: 20–72 meter.
Legg igjen en kommentar