Dette lasteskipet ble bygget i 1921 ved Götaverken i Sverige og var et av Grängesbergsbolagets første dieseldrevne malmskip.
Den 8. mai 1940 var skipet på vei fra Narvik til Amerika med malmlast, men måtte returnere på grunn av en teknisk feil på kjølesystemet. Ved ankomst ble skipet møtt av tyske styrker som hadde inntatt Norge, og det ble beordret til anker i havnen. Under de påfølgende kampene om Narvik ble skipet utsatt for granatild og flyangrep, og mannskapet måtte forlate det. Den 11. mai 1940 ble det hørt en kraftig eksplosjon i forskipet, og fartøyet sank på rundt ti minutter. Sjøforklaringen konkluderte med at skipet ble senket med en sprengladning plassert om bord av tyske soldater.
Vraket hviler i dag rett på kjølen. Etter krigen ble broen og mastene fjernet da de utgjorde en fare for skipstrafikken. Det er mulig å svømme gjennom lasterom og korridorer, samt inn i maskinrommet hvor de to store dieselmotorene er synlige.
Dybde: 14–26 meter.
Legg igjen en kommentar