Automatisk generert tekst – kan inneholde feil
Denne polske jageren av Grom-klassen ble satt i tjeneste i 1937. Skipet var 114 meter langt og ble evakuert til Storbritannia ved utbruddet av andre verdenskrig.
Under kampene om Narvik i 1940 deltok fartøyet i operasjoner i Ofotfjorden. Den 4. mai 1940 ble jageren angrepet av tyske bombefly av typen Heinkel He 111. Skipet ble truffet av to bomber, noe som førte til en kraftig eksplosjon før det sank raskt. 59 polske besetningsmedlemmer omkom i forliset.
Vraket ligger i dag opp-ned på bunnen og er brukket i to deler. Området kan være utsatt for sterk strøm, og dykket regnes som krevende.
Dybde: 70–105 meter.
Legg igjen en kommentar