Minesveiper
Dette tyske minerydderfartøyet, av Räumboot-klassen, ble bygget i 1940 ved verftet Abeking & Rasmussen. Skipet hadde en omskiftelig skjebne under andre verdenskrig. I 1943 ble det bombet og senket av fly i Nord-Norge, men ble senere hevet og satt i stand igjen.
Den endelige skjebnen inntraff 8. desember 1944. Fartøyet ble da angrepet av allierte fly vest for Mosterhavn, noe som førte til brann og forlis. Flere omkom i angrepet.
Vraket ligger i dag på 37 til 43 meters dyp. Opprinnelig lå det i to deler, men forskipet, som inneholdt sprengstoff, ble senere sprengt av den norske marinen. Dette førte til at restene av vraket ble forflyttet dypere. Omtrent to tredjedeler av fartøyet gjenstår. Under dykking er de to spesielle Voith-Schneider-propellene et tydelig kjennetegn.
Dybde: 37–43 meter.
Legg igjen en kommentar