Automatisk generert tekst – kan inneholde feil
Dette er en tysk Zerstörer 1934A-klasse jager. Skipet deltok i invasjonen av Norge i april 1940 som en del av Kriegsschiffgruppe 1 med mål om å innta Narvik. Den 9. april var jageren involvert i senkingen av panserskipet «Norge» i Narvik havn.
Under det første sjøslaget i Ofotfjorden 10. april 1940 ble skipet lettere skadet. Etter å ha gått tom for ammunisjon og drivstoff under det andre sjøslaget 13. april, ble det senket av sitt eget mannskap i Rombaksfjorden for å unngå at det falt i britiske hender. Vraket ble delvis hugget opp i 1962. Rester av skroget ligger i dag på en skråning.
Dybde: 10–15 meter.
Legg igjen en kommentar