Automatisk generert tekst – kan inneholde feil
Denne tyske jageren av Zerstörer 1936-klassen deltok i angrepet på Narvik i april 1940 som en del av Operasjon Weserübung. Under det andre sjøslaget om Narvik 13. april 1940, trakk skipet seg tilbake inn i Rombaksfjorden sammen med andre tyske jagere.
Etter å ha gått tom for ammunisjon og drivstoff, ble jageren senket av sitt eget mannskap for å hindre at den falt i britiske hender. Vraket ligger i dag på relativt grunt vann i Rombaksbotn. Det er betydelig ødelagt, delvis på grunn av sprengningen ved forliset og delvis på grunn av at det senere ble brukt til sprengningsøvelser. Deler av skroget, spant og tekniske installasjoner er synlige på bunnen.
Dybde: 12–15 meter.
Legg igjen en kommentar