Automatisk generert tekst – kan inneholde feil
Denne tyske jageren av Type 1934-klassen ble sjøsatt i 1935 og ferdigstilt i 1937. Skipet deltok i begge sjøslagene i Narvik i april 1940. Under det andre slaget, 13. april 1940, fungerte fartøyet som baktropp for å dekke retretten til andre skadede tyske jagere opp Rombaksfjorden. Etter å ha blitt påført store skader av britiske styrker, og selv ha truffet den britiske jageren HMS Eskimo med en torpedo, ble skipet med vilje kjørt på grunn av kapteinen for å evakuere mannskapet.
Vraket ligger i dag på styrbord side, og baugen stikker opp av vannflaten. Akterenden hviler på rundt 52 meters dyp. Skipet brakk senere i to og kantret. Det er et av de mest populære vrakdykkene i Narvik, med generelt god sikt under 20 meter.
Dybde: 0–52 meter.
Legg igjen en kommentar